SPONTANICZNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA METODĄ NA ZDROWIE

Około ¾ młodych osób w Polsce cierpi na choroby cywilizacyjne XXI wieku takie jak: otyłość, wady postawy ciała, depresja czy cukrzyca. Co zrobić, aby im zapobiec? Czy jest na to złota recepta?

Neat

Spontaniczna aktywność fizyczna zwana NEAT (z ang. non-exercise activity thermogenesis) to wszelkie czynności niezwiązane ze spaniem, jedzeniem czy też uprawianiem sportu, czyli podstawowymi składowymi oddziałującymi na nasz metabolizm. W dzisiejszych czasach coraz szybciej przyzwyczajamy się do pośpiechu i związanego z nim wygodnego stylu życia. Trudniej jest wygospodarować godzinę czy dwie na regularny trening, nie wspominając już o diecie. Warto jednak pamiętać, że często nawet najlepiej ułożona dieta i świetny plan treningowy mogą nie przynieść oczekiwanych efektów, kiedy zaniedbamy naszą codzienną aktywność – i nie mówię tutaj o codziennym joggingu czy maratonach biegowych.

Jak nie dać się wygodzie?

To od nas zależy, czy zrobimy kolejny krok ku wygodnemu życiu, czy jednak zrobimy krok ku swojemu zdrowiu i postaramy się dostarczać minimalne bodźce ruchowe. Sposób na przeciwstawienie się wygodzie jest bardzo prosty: wybierz schody zamiast jazdy windą, pojedź komunikacją miejską zamiast jechać samochodem do pracy albo po prostu zaparkuj dalej od miejsca docelowego i się przejdź. Nie siedź wieczorem godzinę na portalach społecznościowych tylko idź na 30 minutowy spacer. Masz chwilkę wolnego w sobotnie popołudnie? Wykorzystaj to i wybierz się na wycieczkę rowerową z przyjaciółmi.

Zadbaj nie tylko o ciało

Przy każdym, nawet najmniejszym wysiłku fizycznym, dbamy nie tylko o nasze ciało – sylwetkę, ale również o nasze dobre samopoczucie psychiczne. Podczas wykonywania dłuższej aktywności fizycznej (minimum 10 minut) w naszym organizmie wytwarzają się endorfiny, potocznie nazywane hormonem szczęścia. Nazwa jednak nie wzięła się znikąd, ponieważ w bardzo dużej mierze to właśnie one odpowiadają za nasze dobre samopoczucie. Endogenne morfiny neutralizują różnego rodzaju bóle mięśniowe i stawowe, łagodzą stres oraz zwiększają naszą odporność. Warto zatem wyciągnąć rękę po ogólnodostępne lekarstwo, jakim jest po prostu ruch.

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s