KIEROWCA TO PRZEŻYTEK – 5 KROKÓW DO AUTONOMICZNEJ JAZDY

Zaawansowana technologia od zawsze współgra z przemysłem motoryzacyjnym. Z roku na rok poruszanie się pojazdami jest przyjemniejsze i bezpieczniejsze, a producenci samochodów prześcigają się w nowościach, którymi mogą uraczyć swoich klientów. Jednym z najbardziej przełomowych przedsięwzięć jest stopniowe wprowadzanie w pojazdach pełnej autonomiczności do poruszania się po drodze. Proces autonomicznej jazdy dzieli się na 5 poziomów.

Poziomy jazdy autonomicznej

Poziom 1

Pierwszy krok do autonomicznej jazdy opiera się na systemach, które pozwalają zautomatyzować określone elementy prowadzenia samochodu. Są to zazwyczaj delikatne wspomagacze dostępne w większości współczesnych aut, jak na przykład tempomat, który pozwala na utrzymanie stałej prędkości, czujniki, dzięki którym auto zachowuje odpowiednią odległość od innych uczestników ruchu czy wspomaganie hamowania w niebezpiecznej sytuacji. Ten stopnień nie zwalnia kierowcy z trzymania rąk na kierownicy i uważania na ruch na drodze.

Poziom 2

To już prawie jazda pół autonomiczna. Samochód bez ingerencji kierowcy potrafi jechać prosto i nie ma problemów z utrzymaniem się na wyznaczonych pasach jazdy, jednocześnie zważając na to, by zachowywać odpowiednią odległość od innych pojazdów. W przypadku bardzo wolnej jazdy, na przykład w korku, pojazd sam zajmuje się prowadzeniem i hamowaniem. Kierowca w dalszym stopniu zobowiązany jest do bacznego monitorowania sytuacji drogowej.

Poziom 3

Aktualnie to najwyższy stopień, w jaki wyposażone jest kilka modeli aut dostępnych na rynku. W tym wypadku można już mówić o czymś w rodzaju autopilota. W wielu określonych przypadkach pojazd przejmuje wszystkie aspekty prowadzenia. Kierowca na tym poziomie powinien obserwować powiadomienia, jakie otrzymuje od pojazdu i przejąć kontrolę, jeśli będzie to wymagane do dalszej bezpiecznej jazdy.

Poziom 4

Wkraczamy na poziom niemal pełnej autonomiczności. W większości przypadków auto powinno radzić sobie bez najmniejszej ingerencji ze strony człowieka. Kierowca nie musi reagować natychmiastowo na wezwanie do przejęcia prowadzenia. Poruszając się po głównych drogach, może zająć się za to czytaniem książki lub oglądaniem filmu. Wkracza tu również komunikacja między pojazdami, które na tym poziomie zaawansowania będą zdolne do informowania innych uczestników ruchu o działaniach (np. zmiana pasa ruchu), jakie zamierzają podjąć w czasie rzeczywistym.

Poziom 5

Pełna autonomiczność. Niezależnie od warunków auto poprowadzi się samo. Ciężko mówić tu o obecności kierowcy, bo człowiek w takim pojeździe nie musi wykonywać żadnych działań związanych z prowadzeniem samochodu. Wystarczy wybrać adres docelowy i rozsiąść się wygodnie w fotelu.

Źródła: chip.pl se.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s